books in my belly

Alias -vol.1

2018. január 26. 15:58 - RobFleming

alias_01.jpg(Alias vol.1 #1-9) (2001-2002) (írta: Brian Michael Bendis; rajzolta: Michael Gaydos, Bill Sienkiewicz) (eng)

 

oké, tudták a marvel-nél, hogy milyen irányból érkezett brian michael bendis (a powers-re gondolok itt elsősorban), de azért megnéztem volna a szerkesztők arcát, amikor előállt nekik ezzel az ötlettel: egy problémás, kiégett, dohányzó, italozó, káromkodó hősnőt akar bedobni az ismert marvel karakterek közé, akik szintén nem fogják vissza magukat. hát nem csodálom, hogy egy külön (felnőttekre pozicionált) al-kiadót hoztak létre a kedvéért -ezt bendis egy ’fuck’ szóval köszönte meg, egyből az első oldal, első panelén... persze jessica jones nem volt ismeretlen számomra a tévésorozata miatt, de ez a tudás most egy kicsit hátrányba is fordult, mert a mozgóképes ’hölgy’ egy fokkal még cinikusabb és megkeseredettebb, mint a rajzolt eredetije, így az első két füzetnél volt némi hiányérzetem (abban nem, hogy itt is levarrja luke cage-et keményen), de aztán egyre érdekesebbek lettek a sztorik, úgyhogy fokozatosan vett meg magának. sztorik, mert ebben az első kötetben többfelé is kanyarodtunk, igaz, mindig a horizonton tartottuk a bosszú angyalai kúriáját... az alap noir felállás mindig adott, jessica sűrű cigifüstben hallgatja a kuncsaftokat (vagy rejtett melegekre vadászik a neten), aztán az ügyek vagy belecsavarodnak valami magasabb szintű összeesküvésbe, vagy piszlicsárék és értelmetlenek maradnak -kiszámíthatatlanul, ahogy az élet is hozná... magában a hősnőben már most az tetszik a legjobban, hogy meg lehet vele vizsgálni azokat, akik nagy erőt kapnak a sorstól, de nem tudnak élni vele, mert lelkileg nem alkalmasak arra, hogy elbírják a súlyát -és azért jó, hogy ezt itt már az elején birizgáljuk, mert erre még lehet építkezni a későbbiekben is... michael gaydos rajzaival is fokozatosan békülök, értem a minimál koncepciót, érzem azt is, hogy illik a miliőhöz a stílus, de sajnos nem tud magával vonzani -bár az ötletes panel-kezeléseit tudom értékelni... (##01.25.)

komment

Daredevil -Hardcore

2018. január 26. 15:46 - RobFleming

ddv2_08.jpg(Daredevil vol.2 #46-50) (2003) (írta: Brian Michael Bendis, rajzolta: Alex Maleev) (magyarul: Marvel+ 2017/4 különszám)

 

nem kérdés, hogy a bűnszervezetek és a társadalom szimbiózisban élnek egymással, könnyen meg lehet érezni, ha forrong az alvilág, ha hatalmi átrendeződések zajlanak a felszín alatt... örülök annak, hogy a vezér nem csupán egy nagydarab pofozógép, hanem egy intelligens bűnöző-elmének van beállítva -aki a visszatérését sem izomból akarja megoldani, hanem terveket sző arra, hogy hatásosan vegye vissza a területét, hogy visszaállítsa a reputációját (persze ez nem azt jelenti, hogy ne lenne benne agresszió, bár ma többször láthattuk inkább sötét sarkokban ülni, mint erőt demonstrálni). érdekes, hogy ezzel szemben ma matt-nek sokkal inkább kellett a fizikai erejével küzdenie, mint az intelligenciájával, de nem volt más út, ha túl akarta élni az elé állított próbatételeket, tífusz mary-t és célpontot. ám míg az első egy kétségbeesett túlélő-harc volt (amihez megadta az alapot a tüzes kezdés, és amit nem is sikerült volna befejezni segítség nélkül (köszi jessica és luke!)), addig a célpont elleni küzdelem már inkább az érzelmekről szólt -és az sosem baj, ha egy hőst esendően dühösnek látunk, aki a korábbi fájdalmaiból meríti az összes ököllendítéshez az erejét (azért az csúnya lett volna, ha hagyja neki bendis, hogy egy harmadik nőt is elvegyen matt mellől)... és ez a dühös feszültség megmaradt a harmadik nagy verekedésre is, hisz’ épp’ ez hajtotta a vezérhez a fenegyereket, hogy egyszer-és-mindenkorra kiverje belőle a szart... és jól is működött a gigászi összecsapás -egész addig, amíg nem jöttek azok a panelek, amiket alex maleev engedékenyen átadott más rajzolóknak (gondolom ezzel akarták ünnepelni az ötvenedik számot), mert a karikaturisztikusabb ábrázolások kidobtak az egyébként magával-sodródóan működő hangulatból... az utolsó oldalak után az alvilág ismét megremeghet, egy új status quo érkezik a betöltetlen űrbe, ami rengeteg lehetőséget rejt magában... (azért azt nem szívesen hallgatnám el, hogy a sok verekedés mellett az intim percek is pazarul működtek milla és matt között -és szerintem most először láthattuk ennyire kiemelten a két vak karakter szemeit is.) (##01.21.)

komment

Daredevil -Lowlife

2018. január 26. 15:43 - RobFleming

ddv2_07.jpg(Daredevil vol.2 #41-45) (2003) (írta: Brian Michael Bendis, rajzolta: Alex Maleev) (magyarul: Marvel+ 2016/4 különszám)

 

jól érezhető, hogy brian michael bendis hosszútávon gondolkozik, az egész dd run-ja egy nagy folyam, és ahogy minden nagyobb lélegzetvételű történetben, is itt jól megfigyelhetőek a hullámzások, a csúcspontok és az átmeneti időszakok. ez a kötet az utóbbit képviseli, de olyan minőségi szinten, hogy nem hiszem, hogy bárki is bánná, hogy most inkább alapozunk, mint hogy bekapjunk pár újabb gyomrost... mert miután az élete veszélybe került és identitás-válságba keveredett, miért ne kaphatna matt murdock egy kis napfényt is az életébe -egy hozzá hasonlóan vak lány személyében. nagyon érdekes megfigyelni egy kapcsolat kialakítását, ahol a külső szó szerint semmit sem számít (de azért egyéb szervek be vannak vonva a vonzódás kialakulásába -például az illatok), ahol hosszú beszélgetések alatt alapozódik meg a kötődés (és az is okos dolog volt, hogy a helytörténeti múlt ismerőjeként milla betekintést tud nyújtani a sorozat szempontjából oly’ fontos hell’s kitchen hátterébe is)... de persze azért matt nem járkálhat nyugodtan a fellegekben, a firkászok még mindig a nyomában loholnak, ráadásul még a zsaruk is rászállnak -persze jogtalanul, egy alvilági keménykedésnek köszönhetően... mert persze még mindig túl vonzó az az űr, amit a vezér (átmeneti) hiánya okoz, így felbukkant egy aktuális kemény-legény, aki egy új droggal akarja megalapozni a karrierjét -meg azzal, hogy letépi egy ember fejét, aki kapcsolatba hozható matt-tel... a daredevil gúnyába öltözött hősünk most sem ismer könyörületet, autót borít fel, háztetőkről lógat le embereket, és persze az önjelölt kiskirály is több oldalnyi panelen keresztül kapja tőle a pofonokat. hőstársa, luke cage mégsem ezért moralizál vele, hanem mert gyáva tettnek véli, hogy matt nem vállalja fel a valódi énjét, hogy képes hazugságban élni... (btw, egyfelől működik a tömbösítve olvasós tervem, másfelől bassza a csőröm, hogy nem a listámon hamarosan következő alias-ban olvashattam először jessica jones-ról, hanem már itt is feltűnt a karakter pár oldalon...) (##01.20.)

komment

Daredevil -Out

2018. január 26. 15:37 - RobFleming

ddv2_06a.jpgddv2_06b.jpg(Daredevil vol.2 #32-40) (2002-2003) (írta: Brian Michael Bendis; rajzolta: Alex Maleev, Manuel Gutierrez, Terry Dodson) (magyarul: Marvel+ 2014/3, 2015/4 különszámok)

 

a titkos identitás a legtöbb szuperhős életének elengedhetetlen része -maszkot húzva védik a magánéletüket, a személyiségüket. mivel mi olvasók tisztában vagyunk az álarc mögötti titkokkal, ezért talán nem könnyű átéreznünk azt, ha valaki kompromitálódik (plusz idevenném a marvel filmes univerzum hatását is, ahol a hősök nem nagyon titkolják az igazi valójukat) -de brian michael bendis most komolyan végigrángat minket a fájdalmas úton, hogy igazán érezzük egy lelepleződés következményeit (még úgy is, hogy azért a közvéleményt kételyek között hagyja)... mert túl sok a vesztenivaló, és matt murdock-nak nem csak az újságíró hiénákkal vagy a lesben-álló paparazzikkal kell megbirkóznia, de a civil szakmájára is komolyan kihathat, ha bebizonyosodik, hogy éjszakánként sztreccs-ruhában osztja az igazságot a háztetőkről, mert hiteltelenítheti az ügyvédi munkáját... jól érzékelhető a tépelődés a szuperhős-lét szeretete és a veszélyessége között, még jó, hogy matt körül vannak emberek (és szuperhősök), akik segítenek neki végigmenni ezen a lelki úton, legyen az peter parker, ben ulrich, foggy nelson, a fekete özvegy vagy az örök és múlhatatlan szerelem, elektra... meglepő írói húzásnak gondolom, hogy matt végül nem az igazság oldalára állt, és a tagadással megtámogatott ellentámadást választotta... bár magyarul két különszámban jelent meg, de angolul egy kötetet képezett ez a kilenc füzet, úgyhogy beszélnünk kell az évszázad peréről is... mert az ide kapcsolódó második sztori szinte végig a bíróságon játszódik, tehát ismét csak matt murdock áll a középpontjában és nem a fenegyerek, de szerintem ezt nem sokan bánhatják -főleg azok nem, akik hozzám hasonlóan szeretik a bírósági drámákat a moziban és a tévében, és mr.bendis egész kiválóan imitálja ezeket, végig pörögnek a tanú-kihallgatások, jól megírtak a vád-és-véd-beszédek. és trükkösen van felépítve az egész, mert egy kevésbé ismert szuperhős ül a vádlottak padján, ám az identitás és a felelősség kérdésében szép egyenes vonalakat lehet húzni a fenegyerek irányába... alex maleev a kötet első felében hozta a rá jellemző borongósságot, az utolsó három füzet két rajzolója nem is érhettek fel hozzá, bár a napfénnyel áttört bírósági levegő nem is igényelte, hogy igazán sötét színekkel mázolják össze a képet... (ismerve a netflix-es ’street-level’ marvel-sorozatokat, örömteli volt jessica jones-t, luke cage-et, danny rand-et és matt murdock-ot egy oldalon látni itt a képregényben is.) (##01.17.)

komment

Fenegyerek -Alfőnök (Daredevil -Underboss)

2018. január 26. 15:32 - RobFleming

ddv2_05.jpg(Daredevil vol.2 #26-31) (2001-2002) (írta: Brian Michael Bendis, rajzolta: Alex Maleev) (magyarul: Kingpin, 2013)

 

tudom, hogy a mai napig sokak szemében a szuperhősös történetek olvasása gyerekes szokásként van elkönyvelve (látom én is a tekintetüket, amikor elmesélem nekik, hogy képregényeket olvasok), pedig az elmúlt nyolcvan év során gyönyörűen differenciálódott a zsáner, az olvasók generációival együtt nőtt fel, így nehezen érthető, hogy miért nem tudják levenni az emberek a szemfedőt, és belátni, hogy a sztreccs-ruhás mesék között ott bújnak azok a sötét gyöngyszemek, amik még az ő ’kifinomultabb’ ízlésének is megfelelnének... mert brian michael bendis számára daredevil vörös kosztümje csak egy álca, őt nem a reménnyel teli pozitív történetek érdeklik, amikor az úgynevezett ’street level’ hősöket írja, hanem alá akar szállni a város sikátoraiba, és olyan sötétre festeni a képet, amennyire csak lehet. igazi drámai gengszter-történet ez, ahol julius caesar elárulása a példamutató, ahol a hatalom megragadása még az anyagiaknál is fontosabb -és ahol a bosszú még hidegebb, mint az odakinn szüntelenül szakadó eső... és daredevil az a hős, akinek kifejezetten jól áll ez a borongás, akinek elhisszük, hogy kioszt néhány keményebb pofont is, miközben az igazságot hajkurássza (és talán ő az a hős, akinek a legjobban áll a némaság is -mert pont erre a kötetre esett a marvel ’nuff said kezdeményezése, ahol párbeszédek nélkül kellett az alkotóknak továbbszőni a történeteket). mivel dd-nél a nyilvános alteregó is fontos, ezért érdekes lesz látni, hogy miképp fog összeomlani az élete, amikor a világ számára kiderül a kettős identitás titka -mert ne feledjük, hogy ez a kötet még csak a bemelegítés volt, még csak most fogják igazán begyújtani a tüzeket a pokol konyhájában... (nem mehetünk el szó nélkül alex maleev rajzai mellett sem, amik tökéletes szimbiózisban élnek bendis történetével, a sötét színek, az eső ábrázolása, a panel-kezelése (és gyakori ismétlései) mind a noir hangulat nyomasztó felerősödését szolgálják.) (##01.13.)

 

(új év, új tervek -mert be kell vallanom, tavaly kudarcot vallottam a marvel olvasási listámmal. úgyhogy most kísérletképp kipróbálom, hogy tömbösítem a köteteket, és kíméletlenül kidobom a sorból, ami nem szórakoztat...)

komment

James Bond -Kill Chain

2018. január 26. 15:13 - RobFleming

bond_killchain.jpg(Kill Chain #1-6) (2017) (írta: Andy Diggle, rajzolta: Luca Casalanguida) (eng)

bár olvastam két-három regényt annak-idején, azért nekem a 007-es a filmvászonról ismerős igazán -de örömteli, hogy a képregények jól lavíroznak a kétféle alteregó között. és egyébként is érdekes látni a médiumok közti átjárhatóságot -aminél néha azt kívánja az ember, hogy még nagyobb lenne a kapu: most is azt éreztem olvasás közben, hogy milyen szívesen megnézném ezt a sztorit filmen is... mert nagyon szépen gördült előre a történet, a gonoszok átforgatásával mindig friss meglepetéssel tudott szolgálni, ugyanakkor riasztóan aktuálisnak érezte az ember -mert a mostanság napvilágot látott külpolitikai hírek után az ember tényleg gyengének látja a nato-t, és bárkinek a szavára hitelt ad, aki azt állítja, hogy az oroszok simlis módon akarnak újra nagyobb hatalomhoz jutni, hogy az a céljuk, hogy zavart keltsenek, megosszanak (akár neonácikkal és műkincsekkel, akár egész európát megbénító technikai csapással). és jól passzolt bond ebbe a valóságosabb közegbe is, ütött és lőtt és belepiszkitított a rosszfiúk terveibe, és persze közben nem felejtett el flörtölni az útjába kerülő titkosügynök hölgyekkel sem -legyenek azok jól képzett franciák vagy akár kiugrott mi6 árulók... (##01.11.)

komment

(007 shots, vol.1)

2018. január 26. 15:07 - RobFleming

bond_service.jpgService (2017) (írta: Kieron Gillen, rajzolta: Antonio Fuso) (eng)

ahogy a nulla-nulla-hetes is megjegyzi oly’ pikírten, ez a világ már sajnos nem a sportautókról és a bikinis-lányokról szól... de igazán bánjuk-e, ha a kedvenc titkos-ügynökünk erősebb lábakon áll a valóság talaján? mert a mai zavarodott világban könnyen elképzelhető, hogy egy kvázi terrorista-csoport egy politikust akar megölni a vélt sérelmeiért. sőt, még azt is el lehet képzelni, hogy második világháborús módszerek fognak nyúlni, hagyomány-tiszteletből. és miért ne lehetne az mi6-nél egy ügynök, aki mindenféle modern kincstári kütyüket használ, szeret a főnök titkárnőjével flörtölni, és még akkor is képes lefegyverezni a gonoszokat, ha az mi5 nem engedi, hogy ő maga fegyvert hordjon hazai földön... (értem én, hogy a rajzolásban is egy minimalista koncepció vonul végig, de ez már túl minimál volt egyes esetekben, és a panel-rendezésnél is néha vakarnia kellett az embernek a fejét, hogy összekösse a pontokat...) (##01.02.)

 

bond_moneypenny.jpgMonnypenny (2017) (írta: Jody Houser, rajzolta: Jacob Edgar) (eng)

bár az eddigi dynamite féle bond képregényeket (lásd a tag-en) eddig azért dicsértem, mert visszanyúltak a fleming-i alapokig egy kemény és kíméletlen bond-ért, viszont van egy aspektus, amiben a modern filmes vonalat követik -és ez a világ legjobban flörtölő titkárnője, monnypenny... és most nem elsősorban arra gondolok, hogy itt is színesbőrűvé változtatták, hanem arra, hogy itt is kimozdítják az íróasztal mögül, és nem csak annyi a feladata, hogy végszavazzon a maszkulin főhősnek, hanem egy kompetens ügynök, akit ki lehet küldeni terepre, és ott ugyanúgy meg fogja állni a helyét, mint bármelyik férfi kollégája. és én kifejezetten szimpatizálok ezzel a modernebb hozzáállással... viszont a több idősíkos dramaturgia meglétét nem tudom ennyire támogatni, mert sok plusz információt nem tett hozzá a jelen eseményeihez a múlt -de a jelen működött, mint egy egyenes vonalú személyvédelmi akció, sok lövöldözéssel a fináléban. (##01.07.)

 

bond_solstice.jpgSolstice (2017) (írta és rajzolta: Ibrahim Moustafa) (eng)

egy jó írónak nem kellenek végtelenbe nyúló sorozatok, több-füzetes mini-szériák, ők szűk harminc oldalon is el tudnak mesélni egy komplett történetet -és olvasva ezt a one-shot-ot, ibrahim moustafa jó író... de tényleg tudtam volna pipálni a nagy 007-es listán a kötelező elemeket (cold-open, boothroy-jal konfrontálódás, monnypenny flirt, orosz kém, nyomozás párizsban, bond-james-bond bemutatkozás) -maximum a csodás nők megfektetését hiányolhatjuk a teljes bond-i képhez... és annak ellenére, hogy esszencia volt, mégsem érezte azt az ember, hogy rohan az egyik checkpoint-tól a másikig, mert jól voltak felfűzve a kellékek a történet-vázra. nem mellesleg az utóbbi évtized bond-os trendjét is magáévá tette, azaz hogy egy ügy akkor hat igazán, ha van személyes kötődése az mi6 valamelyik tagjához... mr.moustafa nem csak íróként győzött meg, de a rajzaival is elégedett voltam, úgyhogy ez a röpke 30 oldal lett a dynamite-os bond-csapat egyik titkos ékköve. (##01.08.)

komment
süti beállítások módosítása